Profileringskit / marktbewerkingsplan
Motto
“Soms ligt groei juist in stilstand”. Dit motto werd mij ooit door een voormalige collega meegegeven. Ik ben altijd gericht op doorgaan en verdere ontwikkeling, iets waarin zij zich herkende en deze spreuk als advies aan mij gaf. Deze gedachte komt ook naar voren in mijn huidige feedback. Mijn snelle ontwikkeling is positief, maar af en toe stilstaan kan waardevol zijn. Bij het oppakken van nieuwe ideeën merk ik dit eveneens; wanneer ik soms wat vaker stilsta en een goed plan definieer, ben ik uiteindelijk sneller en beter voorbereid. Dit is iets waar ik nu en in de toekomst mee aan de slag moet gaan en wat ook niet zomaar geleerd kan worden.
LinkedIn profiel:
Uitwerking
Het is alweer 4 jaar geleden dat ik als 18-jarige ben gestart met deze opleiding. Nadat ik een verkeerde studiekeuze maakte na mijn havo, ben ik verder gaan zoeken. Mijn interesse in commercie bracht mij naar deze studie. Ik had nog geen idee wat ik het leukste zou vinden; sales of marketing.
In jaar 1 werd ik al enorm geïnspireerd door marketing en sales en dacht toen dat sales mij ook meer zou liggen. Ik ben stage gaan lopen bij van Tilburg Bastianen, maar ik heb hier niet de aller beste ervaring gehad. Ik heb de stage succesvol afgerond, maar ben wel van het sales afgestapt en daarna nog meer geïnteresseerd geraakt in marketing.
In jaar 2 liep ik een stage bij SRG International met Daan Heeren, waar we een succesvolle LinkedIn-campagne opzetten en een grote klant binnenhaalden. Dit succes wekte mijn interesse in marketing verder op. Onder begeleiding van mijn coach Chantal kwam ik in contact met Roy de Kok, eigenaar van een klein marketingbureau – Raft. Tijdens mijn derdejaars stage bij zijn bedrijf deed ik veel ervaring op en werkte ik er nog een jaar extra als bijbaan. Hier ontdekte ik mijn passie voor data marketing.
In de eerste 3 jaar van mijn studie ontwikkelde ik mij via PL al op een vrij technisch vlak. Zo maakte ik eigen websites en begon ik al met analyseren via CRO optimalisatie. Ik ben aan de slag gegaan met mijn professionele profilering en dankzij de sales lessen geleerd hoe ik juist met klanten kon communiceren. Mijn geluk was dan mijn bijbaan in jaar 1 en 2. Hier werkte ik als taxi chauffeur. Ik leerde hoe ik met iedereen een gesprek kon aanknopen en dit heeft de basis gelegd voor mijn eerste “echte” bijbaan.
Bij Raft heb ik samengewerkt met mensen met veel expertise, wat mij in staat stelde om veel te leren in korte tijd. Door de verschillende klanten bij het bureau heb ik ook veel verschillende situaties kunnen ervaren en mijn netwerk uitgebreid binnen het gebied van marketing professionals.
In jaar 4 ben ik mij alleen maar verder gaan ontwikkelen op data marketing. Ik heb serverside tagging geleerd en leerde nog beter om te gaan met ai. Ai is namelijk de toekomst en is niet meer weg te denken in het werkveld. Deze ontwikkeling van jaar 1 – 4 leerde mij de juiste zaken om uiteindelijk bij Avis stage te mogen lopen. Ik ben altijd al een auto gek geweest en een oud collega bij Raft die bij Avis werkt, zorgde ervoor dat ik op gesprek mocht komen. Mijn afstudeer vraagstuk heeft mij op elk vlak uitgedaagd met wat ik in mijn voorgaande leerjaren heb geleerd. Het vereiste mij om alles te combineren en daardoor vond ik het een leuk en uitdagend vraagstuk. Ik kon stoppen met mijn bijbaan en ben op zzp basis gaan werken buiten mijn afstudeerstage. Het was een voldoening om te zien dat ik hier voldoende werk uit haalde om geen extra bijbaan naast mijn stage te hoeven volgen. Het was ook een bevestiging voor mijzelf dat ik met de juiste dingen bezig ben.
Het was natuurlijk niet allemaal makkelijk. Ik heb bij mijn jaar 3 stage een echte uitdaging gehad om juist met verschillende profielen te leren werken. Hier ben ik erg geconfronteerd, wat frustrerend was, maar er bij hoort. Bij Raft heb ik ook een disc test gedaan, hier kwam totaal niet uit wat ik dacht dat ik was / wat ik wilde zijn. Dit was een confrontatie die lastig was, maar zorgde er wel voor dat ik meer ging nadenken. Ik ben mijzelf nog meer gaan omarmen en mijn krachten in gaan zien.
In de afgelopen 4 jaar heb ik mij erg snel ontwikkeld tot een professional die klaar is voor het werk veld. Wel krijg ik geregeld feedback dat dit ook een valkuil kan zijn, aangezien je soms te snel door wilt. Ik vind dat dit iets is, waar ik actief op moet gaan letten. Ik moet handvatten voor mijzelf op gaan stellen om hier juist mee om te kunnen gaan en deze valkuil zo hopelijk te omzeilen.
Ik heb de studie commerciële economie als een leuke studie ervaren. Eerlijk gezegd heb ik wel het gevoel dat ik het meeste heb geleerd op mijn stages. Daarentegen heb ik vooral Persoonlijk Leiderschap als een belangrijk vak gezien. Ontwikkelen is altijd goed en daar moet je nooit mee stoppen. Dat daar dan ook een grote focus op ligt in de studie vind ik enorm goed. Ik kijk positief terug op mijn voorgaande 4 jaar op deze studie, maar ben er nu ook wel helemaal klaar voor om in het werkveld te treden. Ik heb een baan als marketing data engineer bij Avis. Hier kan ik mijn technische kennis combineren met de commerciële ervaring die ik de afgelopen vier jaar heb opgedaan. Dit maakt mij een unieke commercieel econoom die techniek en commercie samenbrengt.
Reflectie begeleider Tussentijds en eind beoordeling
Tussentijdse beoordeling
De feedback was vrij positief, maar er was een duidelijke lijn door het verhaal heen. Mijn enthousiasme om snel te leren zorgt er ook voor dat ik soms te snel in de actie schiet. Hierbij zou het kunnen helpen om eerst stil te staan en goed na te denken over het gewenste eind resultaat. Ik zie dit ook terugkomen in de andere facetten van mijn leven. Hierbij ben ik dan te snel aan de gang gegaan, waardoor het eindresultaat niet gelijk voldoet aan de eisen of dat de oplossing langer duurt dan gepland. Ik merkte dit ook op als feedback punt bij mijn voorgaande werkgever.
Dit is dus iets waarmee ik aan de slag moet gaan. Ik ga in het vervolg van mijn stage hier extra op proberen te focussen. De andere tip was de focus op het meer delen van mijn tussentijdse bevindingen. Ik zal dit actiever proberen op te pakken, door vaker feedback bij collega’s te vragen over het resultaat tot nu.
Eindbeoordeling
Ik ervaar mijn feedback als zeer positief. Ik heb een zeer mooi cijfer mogen ontvangen van een 9. Er is gelukkig ook altijd ruimte voor ontwikkeling. De manier waarop Ralf dit heeft gecommuniceerd, heb ik als prettig ervaren. Hierbij gaf Ralf nog steeds hetzelfde punt aan als in de tussentijdse beoordeling. Hij voegde hier in een persoonlijk gesprek ook aan toe, dat het even duurt voordat dit aandachtspunt in je systeem zit. Het is namelijk hoe ik fundamenteel ben: nieuwsgierig en enthousiast. Ik ga hier de komende jaren nog aan werken, want het is wel een valkuil die mijn productiviteit kan beïnvloeden. Verder kijk ik erg uit naar de periode die mij te wachten staat bij Avis, waarbij ik mij zal blijven ontwikkelen en veel ga leren.
Motivatiebrief
Beste …… ,
Mijn naam is Pieter van Gastel, ik ben 22 jaar oud en voer momenteel mijn afstudeerstage uit bij Avis Nederland. Ik zag jullie vacature staan, en voelde mij hier gelijk tot aan getrokken. Een beetje achtergrond informatie over mijzelf: Ik heb voor mijn afstudeerstage bijna 2 jaar gewerkt bij een online marketing bureau. Hier heb ik me gespecialiseerd op data marketing en ben ook om deze reden bij Avis mij afstudeeropdracht aan het uitvoeren. Buiten deze afstudeeropdracht ben ik ook nog aan het bouwen aan 2 bedrijven. Hierbij heb ik het bedrijf Webdatalytics en StickGoed. Bij Webdatalytics help ik op ZZP basis bedrijven om hun marketing meetbaar te maken. Hierbij ben ik met uiteenlopende taken bezig, zoals het verbinden van de diverse marketing analyse platformen en de advertentieplatformen. Ik zorg ervoor dat de marketingactiviteiten voor mijn klanten meetbaar worden, worden opgeslagen in een database en vervolgens gevisualiseerd kunnen worden in een automatisch bijwerkend dashboard.
Daarnaast blijf ik mezelf continu uitdagen door nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, vooral binnen de data kant in de online marketingwereld. Zaken waar ik mij de afgelopen periode in heb verdiept zijn: Python, SQL en automatiseringen.
Wat mij voornamelijk aanspreekt aan jullie bedrijf is de kennis en ervaring op het gebied van online marketing en data. Ik wil graag leren van mensen die meer ervaring hebben met het gebruik van data in bedrijfsvoering en hoe deze inzichten kunnen bijdragen aan het optimaliseren van bedrijfsresultaten.
Ik ben leergierig, ambitieus en neem graag initiatief. Daarnaast heb ik een sterke werkethiek en geloof ik in hard werken om resultaten te behalen. Mijn ervaring met SEO, SEA, en codering, in combinatie met mijn analytische vaardigheden en commerciële blik, maakt me ervan overtuigd dat ik een goede basis heb om jullie team te versterken.
Ik hoor graag meer van jullie en kijk uit naar de mogelijkheid om in een persoonlijk gesprek mijn motivatie verder toe te lichten.
Met vriendelijke groet,
Pieter van Gastel
CV


Unieke activatie:
Ik heb voor mijn unieke activatie een webpagina gemaakt die je kan bezoeken op: https://pietervangastel.nl/persoonlijk-activatie/
Je krijgt eerst een popup met de vraag of je je naam kan invullen. De teksten passen zich vervolgens deels aan naar jouw naam. Hierdoor wil ik laten zien, dat ik technische kennis heb, en dat mijn interesse in websites zit. Dit wordt enkel de eerste keer gevraagd. Hij onthoudt je naam, zodat deze later opnieuw wordt ingevuld, zelfs als je de pagina sluit.
Logo:
Ik heb dit logo gemaakt, aangezien mijn naam begint met een P, maar ik ook graag mijn analytische kennis en specialisatie wilde tonen. De kleur is gekozen, zodat deze bij mijn website stijl past.
Motto
“Soms ligt groei juist in stilstand”. Dit motto werd mij ooit door een voormalige collega meegegeven. Ik ben altijd gericht op doorgaan en verdere ontwikkeling, iets waarin zij zich herkende en deze spreuk als advies aan mij gaf. Deze gedachte komt ook naar voren in mijn huidige feedback. Mijn snelle ontwikkeling is positief, maar af en toe stilstaan kan waardevol zijn. Bij het oppakken van nieuwe ideeën merk ik dit eveneens; wanneer ik soms wat vaker stilsta en een goed plan definieer, ben ik uiteindelijk sneller en beter voorbereid. Dit is iets waar ik nu en in de toekomst mee aan de slag moet gaan en wat ook niet zomaar geleerd kan worden.
Video
Doelgroep
Ik richt mij op Nederlandse bedrijven die hun marketing- en klantdata beter willen begrijpen en beheren. Dit zijn zowel organisaties die nog niet beschikken over de benodigde kennis of capaciteit, als bedrijven die hierin al zeer ervaren zijn. Denk hierbij aan marketingbureaus die de impact van hun campagnes voor klanten willen meten en hierover willen rapporteren, zoals Dentsu of het Handpicked-collectief in Breda met bureaus als Fingerspitz, E-sites en Bluebird Day. Binnen deze bureaus kan ik veel leren van hun bestaande expertise.
Daarnaast richt ik mij op eindklanten zoals Avis Nederland, waar het hoofdkantoor in Den haag zit en het Nederlandse marketingteam is gevestigd. Deze organisatie wilt hun interne data-infrastructuur verbeteren of professionaliseren en zoeken daarvoor versterking in huis.
Binnen deze bedrijven focus ik mij op twee belangrijke doelgroepen:
- Marketingmanagers die meer inzicht willen krijgen in het rendement en de attributie van hun campagnes
- Marketingmanagers binnen agencies die hun teams verder willen ontwikkelen door medewerkers op te leiden
De gemiddelde leeftijd van marketingmanagers in Nederland is 45 jaar (ArbeidsmarktInZicht). In 2017 was ongeveer 27 procent van deze functies ingevuld door vrouwen, terwijl het grootste deel, 73 procent, door mannen werd bekleed (Sociaal en Cultureel Planbureau et al., 2019). Deze verhouding is echter aan het verschuiven. In de Verenigde Staten is inmiddels 45,5 procent van de marketingmanagers vrouw en 54,5 procent man (Marketing & Sales Managers | Data USA). Het is aannemelijk dat deze trend zich ook in Nederland zal voortzetten. Hoewel mannen nu nog vaker worden benaderd, worden vrouwen zeker niet uitgesloten.
Uit onderzoek van Social Youth blijkt dat deze doelgroep de volgende platformen dagelijks gebruikt:
- WhatsApp wordt door 93 procent dagelijks gebruikt
- Facebook wordt door 50 procent dagelijks gebruikt
- Instagram wordt door 33 procent dagelijks gebruikt
- LinkedIn wordt door 20 procent dagelijks gebruikt, vooral door professionals
Omdat mijn focus ligt op professionals en de boodschap hierop wordt afgestemd, kies ik voor LinkedIn als belangrijkste platform om deze doelgroep te bereiken.
Uit onderzoek van Digital (2022) blijkt dat 43 procent van de managers binnen een jaar wil investeren in datagedreven bedrijfsvoering of marketingactiviteiten. De realisatie van deze ambities wordt echter vaak belemmerd door een gebrek aan kennis binnen organisaties (Consultancy.nl, 2023).
Toegevoegde waarde
Mijn kracht ligt in de combinatie van commerciële scherpte en technische expertise. Als commercieel econoom heb ik een goed begrip van de belangrijkste KPI’s. Tegelijkertijd bouw ik als marketing-data engineer de juiste infrastructuur om deze KPI’s te meten en te verbeteren. In de afgelopen twee jaar heb ik meer dan vijftig websites meetbaar gemaakt met behulp van server-side tagging, Google Analytics 4 en privacyvriendelijke eventtracking.
Met Python en SQL zet ik ruwe data om in bruikbare inzichten. Daarnaast maak ik gebruik van JavaScript, HTML en CSS om tracking-snippets of kleine applicaties te ontwikkelen die data direct naar de juiste systemen sturen. Ook werk ik intensief met AI, waarbij ik niet alleen standaard prompts ontwikkel, maar ook zelf agents bouw met Python. Ik ben continu op zoek naar creatieve oplossingen om processen te optimaliseren.
De verzamelde data presenteer ik in overzichtelijke dashboards, waarin informatie uit Analytics, Meta, Tiktok, Google Ads en LinkedIn samenkomt. Hierdoor krijgen marketeers en stakeholders snel inzicht in hun prestaties. Op basis van deze analyses geef ik concrete adviezen waarmee bedrijven gericht kunnen groeien. Naast Nederlands spreek ik ook vloeiend Engels.
De combinatie van deze vaardigheden en mijn ervaring als ondernemer maakt dat ik klantgericht werk en breed inzetbaar ben. Volgens het Future of Jobs Report 2025 behoren AI en big data tot de belangrijkste vaardigheden voor 2030. Hierdoor blijf ik niet alleen nu een waardevolle collega, maar ben ik ook in de toekomst goed voorbereid op de ontwikkelingen in de markt.
Actie 1:
Ik stel een persoonlijk bericht op die ik naar de juiste mensen kan sturen op LinkedIn. Hierbij probeer ik aan te sturen om een persoonlijk gesprek te initiëren.
Hoi [Naam],
Ik zag dat je werkt als [functie] bij [bedrijfsnaam]. Jullie aanpak op het gebied van [bijv. performance marketing / datagedreven campagnes / branding] lijkt me erg interessant, vooral hoe jullie data gebruiken voor inzichten en ideeën.
Ik ben bijna afgestudeerd in Commerciële Economie en heb ervaring met marketingdata en automatisering. Ik heb dashboards gebouwd, server-side tagging geïmplementeerd en data gesynchroniseerd met airbyte.
Ik zoek een plek om deze vaardigheden verder te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren zoals Channable en automatiseringen. Jullie expertise lijkt hier goed bij te passen.
Als het jou ook interessant lijkt, zou ik graag kennismaken om te zien of er een goede match is.
Ik hoor graag van je!
Groet,
Pieter van Gastel
Actie 2
Ik breid mijn netwerk uit, gedurende mijn stage periode door connectie te leggen met mensen in het werkveld en in mijn expertise.

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Actie 3:
Ik stel een Linkedin bericht op die mijn kennis laat zien en een oproep doet voor een baan:
Veel marketingteams willen data gedreven werken. Maar in de praktijk zie ik vaak dit:
- Conversies die onbetrouwbaar zijn door gebrekkige meting
- Data uit GA4, Meta en Google Ads die elkaar tegenspreekt
- Handmatige rapportages en weinig automatisering
Tijdens mijn studie heb ik hier al veel ervaring mee opgedaan. Niet alleen bij Avis, maar ook in eerdere stages / banen en als zzp’er. Ik werkte o.a. aan:
✅ Server-side tagging implementaties (voor betere meting en privacy)
✅ GA4- en Meta CAPI-integraties voor betere conversie-attributie
✅ Dashboards waarin data uit meerdere kanalen samenkomt
✅ Automatiseringen met Python, SQL en tools zoals airbyte
Mijn kracht ligt in het combineren van technische kennis met commerciële doelen: ik bouw niet zomaar een dashboard, maar één die marketeers écht gebruiken om beter te sturen.
👉 Werk jij in een team dat hiermee bezig is, of juist nóg verder gaat met marketingdata en automatisering?
Dan kom ik graag met je in contact. Ik zoek een plek waar ik mijn kennis verder kan verdiepen en onderdeel kan zijn van een team dat écht vooruit wil.
#marketingdata #GA4 #serverSideTagging #python #marketingautomation #channable #afstuderen #vacature
Actie 4:
Ik vind 3 verschillende bedrijven die ik kan benaderen voor een sollicitatiegesprek en stel hiervoor een mail op.
Dentsu Nederland – Amsterdam
Ik heb hier al contacten, dus zou ik hier makkelijker binnen komen. Verder vind ik de dingen die zij oppakken erg gaaf, dus vind ik dit daarom een interresant bedijf.
Happy Horizon – Breda
Ik ben hier in eerdere fases in mijn studie al langs geweest. Hierbij zag ik wat het bedrijf allemaal doet op het gebied van automatiseringen e.d. dit is erg gaaf. Verder heb ik bij mijn vorige werkgever ook bij de DSA gezeten (Dutch Search Awards) hier was happy horizon ook, en dit sprak mij erg aan.
Fingerspitz (Handpicked Group) – Breda
Dit bureau is gespecialiseerd in data gedreven werken en is evenals in de top 5 marketingbureau’s in nederland. Net zoals happy horizon, ben ik hun ook tegen gekomen op de DSA. Hier wonnen ze ook veel prijzen, dus laat dit ook een mate van kennis en ervaring zien.
Beste [Naam / Team],
De manier waarop jullie marketing combineren met data en techniek viel me op. Dat sluit goed aan bij wat ik interessant vind en waar ik me in wil ontwikkelen.
Ik ben Pieter van Gastel, bijna afgestudeerd in Commerciële Economie aan Avans Hogeschool. Tijdens mijn studie en afstudeerstage bij Avis Nederland heb ik veel ervaring opgedaan met onderwerpen als:
- Server-side tagging en GA4
- Dashboards met data uit o.a. Meta, Google Ads en TikTok
- Automatiseringen met Python en Airbyte
- Datagedreven marketinganalyses en conversiemetingen
Door mijn commerciële studie en mijn ervaring bij een online marketing bureau, waar ik datamarketing heb geleerd, kan ik commercie met data combineren. Ik zoek nu een omgeving waar ik mijn kennis kan verdiepen en onderdeel kan zijn van een team dat verder wil met data en automatisering.
Is er binnen jullie team ruimte voor een (junior)functie, of lijkt het je interessant om een keer kennis te maken?
Ik stuur graag mijn cv en portfolio toe.
Met vriendelijke groet,
Pieter van Gastel
0630231051
Pieter2003@kpnmail.nl
Feedback opvragen + reflectie
Reflectie op feedback
Ik heb veel positieve berichten terug gekregen. Dat is altijd fijn om te horen. Ook de dingen die ik als tops hoor en hoe mensen mij zien, vind ik positief om terug te zien. Dit zijn namelijk ook dingen hoe ik herinnerd zou willen worden. Wat Bas echter zegt klopt. Ik kan soms vrij direct zijn, dit probeer ik zo min mogelijk te doen. Maar de manier waarop ik soms dingen breng, is niet altijd het verstandigste. Hier let ik ook op en zoals Bas ook al aangaf is dat richting het einde van mijn leerjaren al sterk verbeterd. Ik vind het fijn dat de mensen die mij feedback hebben gegeven zeggen dat ik klaar ben voor het werkveld en dat ze op professioneel vlak met mij willen samenwerken. Ik heb dit gevoel zelf ook. Ondanks dat ik zelf ook nog genoeg te leren heb, kan ik niet wachten om dit te leren in de praktijk.
Persoon 1: Rick van Wijk (beste vriend)
- Hoe heb jij mij ervaren in de periode dat je mij kent op persoonlijk vlak? Hoe zou jij mij omschrijven?
- Als een zeer prettige vriend die interesse toont. Die ook zeker gedreven is.
- Wat ging er goed in mijn persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen 4 jaar?
- Je weet steeds beter wat je wel en niet wil, op alle vlakken. Dat is een waardevolle ontwikkeling!
- Wat ging er minder goed in mijn persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen 4 jaar?
- Iedereen heeft tegenslagen en daar leer je alleen maar van. Wat er concreet minder goed ging, is lastig te zeggen.
- Welke tip zou je mij meegeven om straks het werkleven mee in te gaan?
- Onderschat nooit hoe belangrijk plezier in je werk is en luister naar je gevoel.
- Wat moet ik juist niet veranderen aan mezelf en meenemen in het werkveld?
- Je gedrevenheid en open persoonlijkheid wat heel betrouwbaar overkomt.
- Hoe beoordeel jij mijn houding op werk gerelateerd vlak?
- Een voorbeeld voor velen, wanneer je gemotiveerd bent is je houding erg pro-actief
- Ervaar jij mij als een prettige persoon? Absoluut!
- Zou jij op professioneel vlak met mij willen samen werken?
- Zeker een fijn iemand om mee samen te werken. Reageert op tijd en kan goed afspraken nakomen.
- Ervaar jij mij als een persoon die klaar is voor het werkveld?
- Daar ben ik van overtuigd
Persoon 2: Bas Dijckmans (Klasgenoot)
Hoe heb jij mij ervaren tijdens mijn studie door de jaren heen?
Pieter, ik heb onze samenwerking tijdens de studie altijd als prettig en waardevol ervaren. Jij bent iemand op wie je echt kunt bouwen: je komt je afspraken altijd na, werkt hard en stelt je verantwoordelijk op in groepsverband. Wat ik vooral fijn vond, is dat ik altijd met vragen bij jou terecht kon. Je nam de tijd om mee te denken en stond open voor overleg, ook als je het zelf druk had. Samenwerken met jou voelde altijd als een gedeelde verantwoordelijkheid, waarin wederzijds vertrouwen vanzelfsprekend was. Je gaf ruimte voor ideeën, maar was ook duidelijk als er keuzes gemaakt moesten worden. Die combinatie maakte het samenwerken niet alleen effectief, maar ook motiverend.
Wat ging er goed in mijn persoonlijke ontwikkeling de afgelopen vier jaar?
Wat me opvalt, is hoe je als persoon enorm bent gegroeid op sociaal vlak. In het begin was je wat meer op de achtergrond, maar gedurende de jaren kwam je steeds sterker naar voren. Je durft nu echt voor jezelf op te komen, vooral in situaties waarin anderen hun verantwoordelijkheden niet nemen. Je bent veel assertiever geworden, zonder jezelf te verliezen in negativiteit. Daarnaast heb je geleerd om beter je grenzen aan te geven en jezelf serieus te nemen in groepsprocessen. Dat zijn kwaliteiten die je niet alleen tijdens de studie, maar zeker ook in je verdere carrière van pas gaan komen.
Wat ging er minder goed in mijn persoonlijke ontwikkeling de afgelopen vier jaar?
Hoewel je terecht kritisch kunt zijn op groepsgenoten die hun afspraken niet nakomen, merkte ik dat je soms wat lomp of direct kon overkomen in zulke situaties. Je bedoelde het goed, maar uit frustratie of vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid kwam het niet altijd even subtiel over. Soms miste er wat zachtheid in de communicatie, waardoor medestudenten juist nog minder deden. Gelukkig zag ik ook dat je daarin stappen hebt gezet: je werd je bewuster van je toon en probeerde vaker het gesprek aan te gaan in plaats van het direct te benoemen. Maar het blijft een aandachtspunt waar je nog verder in kunt groeien.
Welke tip zou je mij meegeven om straks het werkleven mee in te gaan?
Mijn belangrijkste tip voor jou is: blijf nieuwsgierig en blijf vragen stellen. Je hoeft niet alles in één keer te kunnen of te begrijpen en dat wordt ook niet van je verwacht. In het werkveld wordt zelfstandigheid vaak gewaardeerd, maar samenwerken en durven vragen zijn minstens zo belangrijk. Laat je niet verleiden om altijd alles zelf op te lossen, zeker niet als dat ten koste gaat van je eigen energie. Vertrouw op de kracht van het team en geef jezelf de ruimte om te leren.
Wat moet ik juist niet veranderen aan mezelf en meenemen in het werkveld?
Wat je absoluut moet blijven behouden is je doorzettingsvermogen en je bereidheid om anderen te helpen. Jij bent iemand die niet opgeeft en altijd klaarstaat voor anderen. Of het nu gaat om studiegenoten, collega’s of leidinggevenden iedereen kan bij je terecht. Die houding maakt jou betrouwbaar, loyaal en onmisbaar in een team. Juist in de professionele wereld, waar tijd en druk een grote rol spelen, is jouw combinatie van inzet en behulpzaamheid een enorme kracht. Probeer dit te houden, want het maakt jou tot een collega waar mensen graag mee samenwerken.
Persoon 3: Kim Backx (Klasgenoot)
-Hoe heb jij mij ervaren tijdens mijn studie door de jaren heen?
Ik heb jou tot nu toe ervaren als een doorzetter, die zich goed weet te verdiepen in de dingen waar hij mee bezig is. Je weet altijd met veel passie te vertellen over je projecten.
-Wat ging er goed in mijn persoonlijke ontwikkeling de afgelopen 17 weken?
Ik vind het goed dat je een specifieke richting hebt gekozen m.b.t. je leerdoel over data en codes schrijven. Dit is iets waar niet veel CE’ers voor kiezen, en ik denk dat je je daar goed mee kan onderscheiden in het werkveld.
-Wat ging er minder goed in mijn persoonlijke ontwikkeling de afgelopen 17 weken?
Dit zou ik niet weten 🙂
-Welke tip zou je mij meegeven om straks het werkleven mee in te gaan?
Ik heb geen specifieke tip: als je zo gedreven doorgaat als dat je nu bent, moet het helemaal goed komen!!
-Wat moet ik juist niet veranderen aan mezelf en meenemen in het werkveld?
Ik heb je als een heel fijn persoon ervaren om mee samen te werken. Je staat altijd klaar om anderen te helpen, wat een mooie eigenschap is. Ook ben je niet bang om kritisch te zijn en feedback te geven, wat heel nuttig kan zijn in de toekomst.
Persoon 4: Jonathan Sam (collega)
- Hoe heb jij mij ervaren tijdens mijn periode tijdens mijn afstuderen
Ik heb je ervaren als een leergierige student die graag zijn steentje bijdraagt aan het bedrijf waar hij werkt. Ik heb je op geen moment gezien als iemand die zijn afstuderen doet omdat het moet, maar juist als iemand die zijn afstuderen doet omdat hij graag iets wil toevoegen.
- Wat ging er goed in mijn persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen 17 weken?
Je bent bekend geworden met Avis en hoe de organisatie werkt. Ook al is Avis op sommige vlakken niet de organisatie waarbij elk idee direct uitgevoerd kan worden, ben jij wel iemand die kijkt naar de mogelijkheden. Ik vind het heel goed dat jij altijd denkt in mogelijkheden en in wat wel kan. Dat is fijn om op de werkvloer te hebben.
- Wat ging er minder goed in mijn persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen 17 weken?
Ik heb je er niet op betrapt op wat minder goed ging in de afgelopen 17 weken. Volgens mij heb je advies gegeven waar we een bureau ook voor inhuren. Dus als ik heel eerlijk ben kan ik hier niks zeggen. Als het wel zo zou zijn had ik het aangegeven.
- Welke tip zou je mij meegeven om straks het werkleven mee in te gaan?
Blijf in jezelf geloven, want je kan echt ver komen. En laat je niet stoppen door tegenslagen.
- Wat moet ik juist niet veranderen aan mezelf en meenemen in het werkveld?
Sommige collega’s zien soms eerder ‘blokkades’ op de weg ipv mogelijkheden. Probeer het altijd bij jezelf te houden, je denkt in mogelijkheden. Soms is het makkelijk om dingen van collega’s over te nemen. Maar doe dit niet, want juist door te denken in mogelijkheden blijft een bedrijf altijd ontwikkelen.
- Hoe beoordeel jij mijn houding in het werkveld?
Professioneel, enthousiast en leergierig
- Ervaar jij mij als een prettige collega om mee samen te werken? Zo ja waarom wel, of waarom niet?
Zeker, je voegt je waarde toe en je bent in voor een geintje. Dat zijn twee fijne eigenschappen aan een collega. Sommige hebben er slechts een, jij hebt ze alle twee.
- Ervaar jij mij als een persoon die klaar is voor het werkveld?
Ja zeker! Leer van wat je wel en niet leuk vindt en verbeter jezelf in hetgeen wat je leuk vindt om zo nog meer waarde toe te voegen.
Persoon 5: Tamara Krielen (Collega)
– Hoe heb jij mij ervaren tijdens mijn periode tijdens mijn afstuderen?
Ik heb je ervaren als een ontzettend fijne en betrokken collega. Je was altijd behulpzaam, dacht actief mee en bracht veel kennis en ervaring mee. Heel knap voor iemand die nog aan het afstuderen is.
– Wat ging er goed in mijn persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen 17 weken?
Je hebt in korte tijd veel stappen gezet in je persoonlijke ontwikkeling, vooral door hoe je je stageopdracht hebt aangepakt. Door de interviews die je hebt gevoerd met collega’s uit verschillende teams, heb je echt meerdere kanten van ons bedrijf leren kennen.
– Welke tip zou je mij meegeven om straks het werkleven mee in te gaan?
Er komt niet veel in mij op wat betreft tips voor jou, dus ik denk dat mij tip is om vooral door te gaan met waar je nu mee bezig bent, blijf jezelf uitdagen en nieuwsgierig!
– Wat moet ik juist niet veranderen aan mezelf en meenemen in het werkveld?
Zeker meenemen: je leergierigheid, analytisch vermogen en hoe je altijd klaarstaat om te helpen. Dat maakt je iemand die snel veel waarde biedt in elk team.
– Hoe beoordeel jij mijn houding in het werkveld?
Zeer professioneel. Je wist goed waar je aan werkte en kon ook uitleggen waarom iets belangrijk was. Je stelde je flexibel op zonder je prioriteiten uit het oog te verliezen.
– Ervaar jij mij als een prettige collega om mee samen te werken? Zo ja waarom wel, of waarom niet?
Absoluut. Je bent toegankelijk, vriendelijk, je hebt veel kennis en je denkt mee. Dat maakt samenwerken met jou zowel productief als heel prettig!!
– Ervaar jij mij als een persoon die klaar is voor het werkveld?
Ja. Je zit ook al een tijdje in het werkveld en dat merk je direct. Je hebt een basis aan ervaring en kennis, zeker op het gebied van data en digital marketing. Je gaat het nu al heel goed doen in het werkveld, maar als je je blijft ontwikkelen in het, dan ben ik zeker benieuwd waar jij over 10 jaar staat!
Download hier mijn bewijslast bestanden
Uiteindelijke conclusie
Hoe zie ik de komende 5 jaar?
Als ik afgestudeerd ben aan deze studie ga ik direct aan de gang met werken bij Avis. Bij Avis ga ik al marketing data engineer werken. Ik ga bij Avis de aanbevelingen uit te werken uit mijn CV opdracht en zal ook de technische inrichtingen oppakken van de websites van Avis, boedelbak en pak n bak. Dit ga ik 3 dagen in de week doen, waar ik de andere 2 dagen in de week werk aan mijn eigen bedrijven om dit verder te ontwikkelen. Uiteindelijk is het doel om binnen 5 jaar dit ver genoeg op te bouwen om uiteindelijk enkel mijn eigen bedrijven te runnen. Buiten deze zaken blijf ik mij ontwikkelen op automatiseringen en voornamelijk ai automatiseringen. Dit is een van de belangrijkste trend en zal in 2030 ook een van de belangrijkste banen en skills zijn in het werkveld. Ik heb heel erg veel zin om mijzelf hierin verder te ontwikkelen en kan niet wachten tot ik klaar ben met school om in het werkveld aan de slag te gaan, ondanks de leuke en leerzame tijd die ik op school heb meegemaakt.
Bronnen
- ArbeidsmarktInZicht - Gemiddelde leeftijd (AIZ 3.0). (z.d.). ArbeidsmarktInZicht. https://arbeidsmarktinzicht.nl/eindhoven/content/states/index/113132
- Sociaal en Cultureel Planbureau, Centraal Planbureau, Jongen, E., CPB, Merens, A., SCP, Ebregt, J., CPB, & Lanser, D., CPB. (2019). Vrouwen aan de top. In CPB/SCP NOTITIE (pp. 2–48). https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/cpb-notitie-vrouwen-aan-de-top.pdf
- Social youth. (z.d.). https://www.socialyouth.nl/blog/welke-social-media-gebruikt-jouw-doelgroep
- Consultancy.nl. (2023, 4 januari). Tekort kennis en veranderbereidheid hindernis voor data gedreven werken. consultancy.nl. https://www.consultancy.nl/nieuws/44591/kennistekort-en-veranderbereidheid-hindernis-voor-datagedreven-werken
